«Իրատեսի» հյուրը գեղանկարիչ, նկարիչների միության, նաև «Աշխարհի նկարիչներ» խմբակցության անդամ ՆԱԶԻԿ ԱՍԼԱՆՅԱՆՆ է: Զրույցի առիթը օրերս նկարիչների միությունում բացված նկարների անհատական ցուցահանդեսն էր: Նազիկ Ասլանյանի «Իրականության բացահայտումներ» խորագիրը կրող ցուցահանդեսը բաղկացած էր հինգ շարքից՝ «Ծաղիկը», «Բնապատկերներ», «Իրականություն», «Ծառերը», «Արև»:
- Ինչո՞վ են առանձնանում և ինչո՞վ են միմյանց նման նշված շարքերը:
-Գեղանկարչական լուծումներով յուրաքանչյուր շարք տարբեր է, սակայն կա գծային, գունային և քսվածքի ընդհանրություն: Այսինքն՝ ձեռագիրը նույնն է: Շարքերը առանձնանում են նաև իրենց թեմաներով՝ գաղափարներով, բայց, կարծում եմ, այս դեպքում էլ կա ընդհանրություն, քանի որ կյանքի հանդեպ իմ մոտեցումները նույնն են. անկյունը, որից նայում եմ աշխարհին, նույնն է:
-Ցուցահանդեսը արվեստագետի ու արվեստասերի երկխոսություն է: Ի՞նչ է տալիս այն երկուստեք:
-Արվետագետին այն տալիս է մեկ այլ հայացքից իր աշխատանքները վերանայելու, վերագնահատելու հնարավորություն: Այն նաև ստեղծագործություններիդ արձագանքն է հասարակության մեջ: Այո, ցուցահանդեսը դիտողի և ստեղծագործության երկխոսություն է: Եվ, իհարկե, յուրաքանչյուր երկխոսություն եզակի է, քանի որ նկարը յուրաքանչյուրն ընկալում է իր ներքնաշխարհին, իր գաղափարներին և հուզումներին համապատասխան:
-Ազգայինը պե՞տք է երևա նկարչի գործերում:
-Իսկ համաշխարհային գեղանկարչությունը ազգային հատկանիշներ առանձնացնու՞մ է: Եթե այո, ապա որո՞նք են հայկական գեղանկարչության բնորոշ գծերը: Կա՞ն հայկական գեղանկարչական դպրոցի այդպիսի հստակ բնորոշումներ: Իսկ գուցե արվեստը գլոբա՞լ է, համամարդկային և ազգություն չի՞ Ճանաչում: Հարցերը շատ են, և վիճելի…Պատասխանեմ կարճ. ես կուզեի, որ իմ գործերում երևար ազգայինը:
-Մեր իրականությունը, հասարակական-քաղաքական խնդիրներն ի՞նչ ազդեցություն կարող են ունենալ այսօր ստեղծվող արվեստի վրա: Չէ՞ որ նկարչն անմասն չէ իր շուրջը կատարվող իրադարձություններից ու տրամադրություններից:
-Իհարկե: Սակայն արվեստագետն արտահայտում է իրականությունն ի՛ր ընկալմամբ և ի՛ր շեշտադրմամբ: Եվ նաև, կարծում եմ, արվեստագետներն իրենց ստեղծագործություններում արտահայտում են հավերժական գաղափարներ և արժեքներ: Իսկ հասարակական և քաղաքական առօրյա խնդիրները ուղղակի ազդում են հասարակության բարեկեցության վրա, որից, իհարկե, անմասն չեն արվեստագետները: Սակայն արվեստն ավելի խոր երևույթ է. Այն իրականության պարզ արտացոլումը չէ:
-Իսկ իրականության և բնության գույները շա՞տ են տարբեր:
-Գույներն այնպիսին են, ինչպիսին մենք տեսնում ենք: Դրանք համապատասխանում են մեր ցանկություններին և իրականության մեր ընկալումներին: Եթե ձգտենք բնության հետ ներդաշնակության, ապա առօրյա կյանքի և բնության գույները միմյանցից շատ տարբեր չեն լինի:
-Իսկ արվեստը կարո՞ղ է գերազանցել բնությանը:
-Կարծում եմ` այդպիսի խնդիր չկա արվեստագետների առջև դրված: Արվեստը չի մրցում բնության հետ, արվեստը բնությունից սնվում է, գուցե լրացնում է, կամ երկխոսում է: Արվեստը և բնությունը ներդաշնակ են, և միշտ են եղել ներդաշնակ՝ մարդկության պատմության սկզբից: Իսկ տեխնիկան, այո, դժբախտաբար, իր արագընթաց զարգացումով, կարծես ձգտում է գերազանցել բնությանը:
-Այսօր քաղաքակիրթ աշխարհում մարդկանց շփումները, աշխատանքը տեղափոխվել են վիրտուալ տարածք: Այս պարտադրված կենսակե՞րպն է, որ խզում է մարդ-բնություն կապը:
-Այո, գուցեև … նաև դա:
-Մի ակնթարթ կարո՞ղ եք պատկերացնել կյանքն առանց բնության, արևի, ծաղկի հետ հաղորդակցվելու:
-Այնպես, ինչպես և չեմ կարող պատկերացնել կյանքն առանց երաժշտության, գեղանկարչության, գրականության, ճարտարապետության:
-Ի՞նչ կասեք արվեստի ուժի, ազդեցության մասին:
-Կասեմ, իհարկե, որ այն աշխարհը դարձնում է բովանդակալից, լեցուն, խորիմաստ, մարդկանց սնում է անփոխարինելի զգացումներով, մտքերով, և, որ արվեստը միակ միջոցն է մարդու կատարելագործվելու, մարդկայնանալու:
-Նկարիչը նմա՞ն է իր ստեղծած աշխարհին: Կարո՞ղ եք ասել, որ ա՛յ այս նկարը ես եմ:
-Իմ ամբողջ նկարչությունը ես եմ:
-Նկարը ծնվում է վրձնահարվածի՞ց, նկարելու պահի՞ն, թե նախ հոգու, մտքերի մեջ ծնվում է գաղափարն ու պատկերը, հետո միայն այդ երևակայական էսքիզը հանձնում եք կտավին:
-Կան գաղափարներ, մտքեր, որոնք մտքում տարբեր գեղանկարչական լուծումներ են ստանում, որպես նախնական էսքիզ ես նախ պատկերացնում եմ դրանք մտքում, որից հետո միայն փոխանցում եմ կտավին, բայց ստեղծագործելու արդյունքում հաճախ մոռացվում է նախնական էսքիզը:
-Երկա՞ր եք աշխատում կտավի վրա, և ի՞նչ նյութեր եք հիմնականում օգտագործում:
-Աշխատում եմ յուղաներկով, վերջին տարիներին նաև խառը տեխնիկայով: Չէ, երկար չեմ աշխատում: Երկար մտածում եմ, երկար ստեղծագործում եմ, բայց, երբ կտավի մոտ եմ, արագ եմ աշխատում:
-Անավարտ կտավներ ունե՞ք:
-ՈՒղղակի իմաստով, որ նկարը կիսատ եմ թողել և պետք է ավարտեմ, չունեմ: Սակայն նկարներ կան, որոնք իմ կարծիքով ավարտուն են և գրավիչ են իրենց հենց այդ թվացյալ անավարտվածությամբ, անմիջականությամբ: Այդպիսի նկարներ ունեմ:
-Նկարելիս արհեստավարժությու՞նն է օգնում, լավ տեխնիկա՞ն, թե՞ կա մի բան, որ գալիս է տիեզերքից ու անբացատրելի է: Գուցե նկարը հոգու պոռթկու՞մ է:
-Այդ տիեզերականը, իհարկե, ամենակարևորն է, թերևս, այդ անբացատրելին ավելի առաջնային է, իսկ արհեստավարժությունն ու տեխնիկան պարզապես անհրաժեշտ են: Այո, դուք ճիշտ եք, նկարը հոգու, մտքի, զգացմունքների, տիեզերական անբացատրելի պոռթկում է:
-Անհատական ցուցահանդեսը յուրատեսակ հաշվետվություն է: Բավարար չափով արձագանքու՞մ են դրան արվեստաբանները, արվեստի տեսաբանները:
-Չգիտեմ, դա բավարար է, թե ոչ, իմ նկարչության մասին գրել են բավական հայտնի արվեստաբաններ: Այս ցուցահանդեսին նույնպես եղավ անդրադարձ, լսեցի հետաքրքիր կարծիքներ և գնահատականներ, որոնց համար շնորհակալ եմ: Սակայն, կցանկանայի, որ Հայաստանում ցուցահանդեսները լինեին առիթ մասնագիտական քննարկումներ ծավալելու համար և, մասնագիտական վերլուծությունն ավելի կարևորվեր:
-Դուք նաև դրսում եք ցուցադրվում, շա՞տ են տարբեր հայ և արտասահմանյան արվեստասերների դիտանկյունն ու արձագանքը:
-Հիմա կդժվարանամ տարբերություններ նշել, քանի որ արտասահմանյան հանդիսատես ասվածը շատ բազմաշերտ է, բայց վստահ կարող եմ ասել, որ Հայաստանի նկարիչները շատ մրցունակ են դրսում:
-Կա՞ արձագանք, գնահատական, որ Ձեզ շատ տպավորել է:
-Այո, եղել են, բայց հիմա չեմ առանձնացնի, յուրաքանչյուր գնահատական յուրովի կարևոր է ինձ համար:
-Քննադատություններ լինում են, ինչպե՞ս եք արձագանքում դրանց:
-Չեմ հիշում այդպիսի քննադատություն: Բայց, եթե լինի, կփորձեմ դրա մեջ հիմնավորում փնտրել:
-Ի՞նչ խնդիր ունի նկարիչը Հայաստանում:
-Կարծում եմ արվեստագետների դերի կարևորման և մշակութային մթնոլորտի ստեղծման անհրաժեշտությունը կա:
-Ի՞նչ արժեն Ձեր աշխատանքները: Վաճառու՞մ եք, թե՞ դժվարությամբ եք բաժանվում:
-Այո, վաճառվում են: Դժվարությամբ չեմ բաժանվում, կարծում եմ, որ նկարը պետք է ունենա իր համապատասխան պատը, միջավայրը և իր դիտողը:
-Ի՞նչ կասեք առաջիկա ծրագրերի մասին:
-Դեռ ոչինչ չեմ ծրագրել, որոշել եմ մի փոքր հանգստանալ:
Զրույցը՝
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ